Take a fresh look at your lifestyle.

Școlile din România vor trece prin proces de reorganizare în anul școlar 2025-2026

0
MOBILA

Ministerul Educației a publicat în Monitorul Oficial normele privind reorganizarea școlilor și claselor din învățământul preuniversitar de stat pentru anul școlar 2025-2026. Inspectoratele școlare și autoritățile locale au termene stabilite clar pentru identificarea unităților implicate, pentru decizia asupra noilor structuri și pentru asigurarea funcționării corespunzătoare, conform prevederilor legale.

Procedura privind reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat și constituirea formațiunilor de studiu în anul școlar 2025 – 2026,a fost publicată vineri în Monitorul Oficial.

Cum se vor identifica școlile care nu mai pot funcționa

Potrivit documentului, conducerile inspectoratelor școlare identifică în rețeaua școlară aprobată prin hotărâri ale consiliului local/ordin al ministrului educației și cercetării pentru anul școlar 2025 – 2026 unitățile de învățământ preuniversitar de stat care nu se mai încadrează în prevederile legale pentru a funcționa cu personalitate juridică și care trebuie să intre în proces de reorganizare.

Procesul de analiză, pentru identificarea acestor unități de învățământ preuniversitar de stat, se aplică inclusiv unităților de învățământ pentru care s-a emis ordinul ministrului educației și cercetării de reorganizare începând cu 1 septembrie, situație în care ordinul deja emis nu mai este valabil.

În procesul de analiză și identificare a unităților de învățământ se iau în considerare efectivele prevăzute în proiectul planului de școlarizare aferent anului școlar 2025 – 2026 sau gradul de realizare a planului de școlarizare al unității de învățământ prin raportare la cel din ultimii 4 ani școlari, precum și elemente ale strategiei locale de dezvoltare a învățământului, astfel încât să se asigure funcționarea cu personalitate juridică, se arată în procedură.

Termenul limită pentru identificarea școlilor care intră în reorganizare

Până la data de 11 august, conducerile inspectoratelor școlare au obligația de a stabili, în colaborare cu autoritățile administrației publice locale, printr-un document scris, asumat prin semnătură de părțile implicate, modalitățile de reorganizare a unităților de învățământ preuniversitar de stat, precum și lista tuturor unităților de învățământ preuniversitar de stat care urmează să intre în proces de reorganizare pentru asigurarea funcționării acestora cu respectarea prevederilor legale.

Colaborarea dintre conducerile inspectoratelor școlare și autoritățile administrației publice locale poate avea loc în mod formal în cadrul unor ședințe în care participă reprezentanți ai părților implicate, în format fizic, hibrid sau online.

Pentru asigurarea grupelor/claselor de aplicație, în structura liceelor și colegiilor pedagogice care nu dispun de acestea, se includ unități de învățământ care școlarizează nivel antepreșcolar/preșcolar/primar, care trebuie supuse procesului de reorganizare.

Conform documentului, doar pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat incluse în rețeaua școlară aferentă anului școlar 2025-2026, pot intra în proces de reorganizare și unități de învățământ preuniversitar de stat care dețin doar componente organizatorice autorizate să funcționeze provizoriu, iar procesul de reorganizare poate viza inclusiv structuri școlare arondate.

Lista unităților de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare, însoțită de o notă de fundamentare a modului în care au fost puse în aplicare prevederile legale, precum și de documentația specifică procesului de reorganizare, se transmite de inspectoratele școlare la ARACIP și, spre informare, Ministerului Educației și Cercetării, până la data de 11 august.

„În situația în care apar divergențe între inspectoratele școlare și autoritățile administrației publice locale în etapa de stabilire a unităților de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică propuse pentru reorganizare, conducerile inspectoratelor școlare au obligația de a transmite Ministerului Educației și Cercetării, până la data de 11 august, lista cu situațiile divergente privind propunerile de reorganizare pentru anul școlar 2025-2026, însoțită de un raport detaliat care să cuprindă propunerea argumentată a inspectoratelor școlare și propunerea argumentată a autorităților administrației publice locale în cauză”, se precizează în procedura aprobată prin ordin de ministru.

Calendarul reorganizării școlilor

La nivelul Ministerului Educației și Cercetării, în perioada 11 – 12 august, se analizează situațiile divergente și se decide asupra modului de reorganizare a respectivelor unități de învățământ, comunicat ulterior inspectoratelor școlare implicate și ARACIP.

Până la data de 13 august, ARACIP comunică MEC hotărârea Consiliului ARACIP privind aprobarea reorganizărilor unităților de învățământ preuniversitar de stat transmise de inspectoratele școlare, respectiv de minister.

Ministerul comunică inspectoratelor școlare hotărârea Consiliului ARACIP, iar ARACIP comunică inspectoratelor școlare, până cel târziu la data de 25 august, ordinele ministrului prin care s-a aprobat reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică.

În termen de două zile lucrătoare de la primirea ordinelor, conducerile inspectoratelor școlare au obligația de a le comunica autorităților administrației publice locale, în vederea includerii de drept a unităților de învățământ preuniversitar de stat rezultate în urma procesului de reorganizare în rețeaua școlară a unităților de învățământ.

Modificările în rețeaua școlară a unităților de învățământ preuniversitar se finalizează până la data începerii cursurilor anului școlar 2025-2026.

Evaluarea școlilor reorganizate

Hotărârile/deciziile inspectoratelor școlare se comunică unităților de învățământ preuniversitar de stat implicate în procesul de reorganizare în cel mult 2 zile lucrătoare de la comunicarea de către Ministerul Educației și Cercetării a hotărârii Consiliului ARACIP privind aprobarea reorganizărilor unităților de învățământ preuniversitar de stat.

Transferul personalului didactic auxiliar și al personalului administrativ de la unitatea de învățământ preuniversitar de stat care își pierde personalitatea juridică la unitatea de învățământ preuniversitar de stat dobânditoare se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Unitățile de învățământ preuniversitar de stat reorganizate conform procedurii au obligația de a se supune procesului de evaluare periodică, în termen de cel mult un an de la finalizarea procesului de reorganizare.

Regulile reorganizării 

La nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică se reanalizează formațiunile de studiu pe nivel/filieră/profil/limbă de predare și se dispun măsuri astfel încât funcționarea acestora să se realizeze cu respectarea prevederilor legale.

În învățământul preuniversitar, altul decât cel militar/învățământul cu predare în limbile minorităților naționale/învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației, formațiunile de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, se constituie astfel încât pe fiecare filieră/profil/an de studiu numărul copiilor/elevilor să depășească valoarea medie prevăzută la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, se arată în document.

Prin excepție, într-o unitate de învățământ cu personalitate juridică se poate constitui cel mult o formațiune de studiu de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a pe filieră/profil/an de studiu, cu efective de copii/elevi sub valoarea medie.

La nivelul fiecărui inspectorat școlar se desemnează, prin decizie a inspectorului școlar general, o comisie pentru verificarea funcționării în anul școlar 2025-2026 a formațiunilor de studiu la nivelul fiecărei unități de învățământ preuniversitar de stat, mai arată documentul.

Citește și
SPUNE CE CREZI

Adresa de email nu va fi publicata