Avertisment privind criza în educație: părinți și profesori previzionează abandon școlar în urma măsurilor de austeritate

Noul an școlar va începe în contextul unor măsuri de austeritate. Bursele pentru excelență și reziliență ale elevilor vor fi eliminate, iar unele școli sau clase vor fi unite. Ca urmare, în unele săli de clasă vor învăța până la 34 de copii, cu manuale vechi și neadaptate nevoilor actuale. Părinții elevilor avertizează că aceste măsuri vor duce la creșterea ratei abandonului școlar și la scăderea nivelului de pregătire al elevilor.
Mamă a patru copii, Maria se gândeşte cu groază cum se va descurca după ce fiii ei rămân fără bursă. Îi creşte singură şi se teme pentru viitorul lor.
Maria: „Dacă le taie, nu mai merg la şcoală. Eu nu am posibilitate să le cumpăr. Foarte greu m-am descurcat şi aşa. La noi n-o să mai meargă niciun copil. Vă spun sincer că nu sunt posibilități.”
Îngrijorată este şi Niculina, care are copiii la aceeaşi şcoală.
Niculina: „Ei făceau concurenţă între ei ca să aibă peste 9,50. Eu sunt o mamă care își crește singură copiii. Sunt văduvă și îi ajută foarte mult bănuţii. Își lua rechizite, hăinuțe de ei, mâncare.”
Directoarea şcolii spune că din 154 de elevi care primeau bursă, 55 vor rămâne fără aceşti bani.
Directoare: „La bursele de merit, acest prag de 15% îi defiinţează ca bursieri pe foarte mulți elevi de merit.”
Comasarea școlilor, o altă problemă
O problemă este şi comasarea şcolilor. Unităţile cu prea puţini copii ar urma să fie desfiinţate, iar elevii nevoiţi să meargă la zeci de kilometri distanţă de casă. Şi clasele cu număr mic de copii vor fi comasate, iar mulţi şcolari vor ajunge în alt colectiv.
Mirela Zivari, psiholog: „Copiii se obișnuiesc și își fac din grupul lor de colegi de clasă și prieteni, și atunci le va fi dificil să se adapteze.”
Pe de altă parte, creşte numărul elevilor dintr-o clasă. Vor fi până la 32 la gimnaziu şi 34 la liceu.
Profesor: „Nu poți face clasă de 30 şi ceva de copii. Ce facem? Suprapunem băncile ca paturile din penitenciare?”
Profesor: „Clasele de elevi sunt supraaglomerate şi acum. Spaţiile care există în clădiri sunt mici. Dacă s-ar lua cubajul de azi, s-ar constata că funcţionăm ilegal.”
Profesor: „S-au făcut pași importanți în ultimii trei, patru ani cu reducerea numărului de elevi în clasă, iar acum strică tot acest ministru.”
Profesorii nu vor mai avea timp suficient pentru fiecare elev în parte, iar unii copii vor fi nevoiţi să apeleze la meditaţii.
Ciprian Necula, sociolog: „După cum ştiţi – avem un număr mare de analfabeţi funcţionali. El va continua să crească, pentru că nu toţi îşi permit să ofere bani pentru meditaţii.”
Părinţii şi profesorii atrag atenţia că educaţia nu ar trebui tratată ca o simplă cheltuială, ci ca o investiţie în viitor.