Take a fresh look at your lifestyle.

Cum sunt românii păcăliţi să plătească mai mult online: fenomenul surveillance pricing explicat

0

Comerțul online evoluează rapid, iar noile tehnologii bazate pe Inteligența Artificială (AI) permit platformelor să ajusteze prețurile în funcţie de profilul fiecărui cumpărător. Astfel, două persoane care accesează aceeaşi pagină de produs în acelaşi moment pot vedea preţuri diferite, în funcţie de datele pe care algoritmii le-au strâns anterior despre comportamentul lor.

Acest mecanism — denumit surveillance pricing — combină istoricul de navigare, interesul manifestat faţă de un produs, dar şi alte date relevante despre comportamentul online al utilizatorului, pentru a estima cât este dispus să plătească.

Deşi preţurile dinamice nu sunt o noutate — o regăsim, de pildă, în transporturi (ride-sharing) sau la bilete de avion — introducerea lor în comerţul de larg consum ridică semne de întrebare. Pentru mulţi cumpărători, preţul afişat nu mai înseamnă acelaşi lucru pentru tot sau pentru fiecare, ci devine personalizat.

Ce riscă consumatorii

  • Nu ştiu că sunt „evaluati” în timp real; preţul pare fix, dar de fapt se ajustează în funcţie de profil.
  • Pot plăti mai mult pur şi simplu pentru că istoria lor de navigare sau interesul manifestat le indică un potenţial client dispus să plătească mai mult.
  • Lipsa transparenţei: nu există un semnal clar că preţul e dinamic — pentru consumator pare doar ca „aşa costă acel produs”.

Cum recunoşti posibila aplicare a surveillance pricing

  • Vezi un produs, te gândeşti, revii peste câteva zile — preţul e crescut fără vreun motiv clar (promoţii, stoc epuizat etc.).
  • Compara acelaşi produs de pe acelaşi site accesat prin profiluri diferite (sau în modul incognito) — preţuri diferite pot indica personalizare.
  • Observi oferte/promotii rapid schimbătoare, fără o logică constantă.

Ce poți face ca să eviți capcana

  • Utilizează modul incognito / privat când navighezi online — reduce istoricul urmărit de algoritmi.
  • Compară preţurile de pe siteuri diferite, nu doar acelaşi retailer.
  • Fii atent la fluctuaţiile rapide de preţ — dacă pare suspect, verifică şi alte surse.
Citește și
SPUNE CE CREZI

Adresa de email nu va fi publicata