Take a fresh look at your lifestyle.

Dezbatere CIIC: spațiu public de calitate în cartierul Grigorescu, cu pietonii și bicicliștii în prim plan

0

„Concept de amenajare oraș pentru pietoni în zona cartierului Grigorescu” a fost tema celei de-a patra dezbateri publice online organizată în luna iulie de către Primăria Cluj-Napoca, prin Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC). Această dezbatere a avut loc marți, 28 iulie 2020 și a încheiat seria de consultări publice din această lună în cadrul cărora reprezentanți ai administrației publice, alături de experți în diverse domenii și cetățeni au discutat despre viitorul orașului în încercarea de a-l pregăti pentru nevoile locuitorilor pe un orizont de timp mai larg, 2021- 2030.

În ultimii ani, Primăria Cluj-Napoca a demarat ample proiecte de reamenajare urbană în diverse zone din centrul municipiului, proiecte bazate pe principiile „oraș pentru pietoni” („walkable city”) și „green city”. Pe termen mediu și lung, prin programul de investiții „oraș pentru pietoni” („walkable city”), Primăria și-a propus ca astfel de proiecte să ajungă treptat în toate cartierele orașului. Un prim exemplu de succes este reamenajarea străzii Molnar Piuariu din cartierul Mărăști, prima stradă ”smart” din România. În cadrul dezbaterii din 28 iulie s-a discutat despre o zonă a cartierului Grigorescu, care va fi amenajată pornind de la ideea că orașul trebuie perceput la nivelul pietonului, al transportului în comun și al mobilității alternative. Dezbaterea a fost urmărită live de peste 200 de persoane și a trezit un interes crescut al locuitorilor din zonă, care au luat cuvântul și au cerut detalii cu privire la conceptul de amenajare propus.

„Dacă vrem să avem viață de calitate în continuare, dacă vrem să avem în continuare locuri de muncă bine plătite, dacă vrem să ne rămână copiii acasă, dacă vrem să vină și alții în orașul nostru, ca atracție turistică sau din perspectiva investițiilor și a locurilor de muncă, avem nevoie să continuăm această direcție de dezvoltare bazată pe ceea ce Uniunea Europeană ne spune de multă vreme – să creăm spațiu de calitate în fiecare colț al Europei. Dar trebuie să fim conștienți că banii europeni nu vor fi la nesfârșit. Probabil că acest execițiu financiar care urmează, 2021-2027, va fi ultimul prin care România va beneficia de sume generoase. Europa nu ne va susține dacă nu investim banii în următoarele priorități: verde, nepoluant, digital, adică încurajarea transpotului alternativ la mașină, care trebuie să meargă mână în mână cu reziliența urbană. Vorbim și despre spații pietonale de calitate, unde oamenii pot să se întâlnească, să socializeze. La toate acestea se adaugă tehnologia, dar în manieră inclusivă. Accesul la tehnologie trebuie gândit în așa fel încât fiecare cetățean să aibă acces, iar modernizarea spațiilor publice să țină cont de digitalizare, inovare pentru toți. Această direcție a Clujului nu poate fi susținută decât dacă lucrăm cu profesioniști. Lucrurile nu pot să se întâmple de pe o zi pe alta, indiferent de calitate. Ce se întâmplă aici, în cadrul dezbaterilor CIIC,  prezentări pe baza unor studii de specialitate și anume proiectare peisagistică, arhitecturală și urbanistică, făcute de specialiști arată că am pornit pe drumul calității, nu al cantității, adică tot ceea ce facem vrem să fie trainic. Fiecare cartier al Clujului este parte al acestui oraș și, prin urmare, toată lumea din acest oraș va avea acces la tot ceea ce înseamnă calitate. Acum discutăm despre Grigorescu, dar vom continua cu fiecare cartier al Clujului. Centura metropolitană ne va aduce un avantaj major: va scoate traficul din Grigorescu, care acum este o victimă colaterală a celor care vin din Florești. Aș vrea ca cetățenii să nu intre în panică și să înțeleagă că atunci când vorbim despre pietonalizare nu înseamnă că toate arterele luate în discuție vor fi blocate traficului auto. Unele străzi se transformă parțial în spații pentru pietoni, altele vor fi shared space, scoatem mașinile de pe trotuare, regăsim mai mult spațiu pietonal. În concluzie: vom asigura fluența auto, atât cât este nevoie, creăm și spațiu pentru pietoni și piste pentru biciclete. Nu în ultimul rând, salut orientarea proiectului spre Someș și corelarea lui cu proiectul privind amenajarea malurilor Someșului”, a declarat primarul Emil Boc.

„Continuăm programul de investiții Cluj-Napoca – oraș pentru pietoni. Am avut un prim exemplu de succes, strada Molnar Piuariu din cartierul Mărăști, care a fost amenajată după acest concept de oraș pentru pietoni, iar astăzi discutăm despre o serie de străzi din cartierul Grigorescu, un proiect care va fi finanțat din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2021-2027, deci în următoarea perioadă bugetară a Uniunii Europene. Acest concept de walkable city/oraș pentru pietoni își propune mai multe obiective importante: acela de a crea străzi sigure și sănătoase astfel încât să încurajăm mobilitatea sustenabilă, să eliminăm acccidentele rutiere și nesiguranța în trafic; să creăm un spațiu public confortabil și accesibil pentru toate categoriile de utilizatori – bicicliști, pietoni, persoane cu dizabilități, rezidenți, copii, vârstnici; folosirea eficientă și echitabilă a spațiului public; crearea unui oraș cu străzi atractive și de calitate. Un indicator important este prezența copiilor pe stradă; inclusiv pe strada Molnar Piuariu, odată ce a fost finalizată, putem vedea că a fost deja acaparată de cetățeni, de părinți cu copii, de copii care se dădeau cu trotineta, ceea ce demonstrează că este un spațiu public de calitate”, a explicat Ovidiu Cîmpean, director de dezvoltare în cadrul Primăriei Cluj-Napoca și coodonatorul CIIC.

„Aș dori să subliniez faptul că acest nou concept propus prin proiectul privind cartierul Grigorescu este în acord cu principiile europene. Toate conceptele smart sunt puse în slujba cetățeanului. Este și cazul acestui proiect, unde soluțiile propuse aduc beneficii locuitorilor cartierului astfel încât traiul să fie mai ușor, iar spațiul public să fie mai ușor de utilizat de către familii, de către tineri, de către pietoni. În urma dezbaterii și a participării publice, se pot aduce îmbunătățiri acestui proiect, dar cu siguranță este un mare pas înainte în ceea ce privește cartierele din Cluj-Napoca”, a spus Olah Emese, viceprimarul municipiului Cluj-Napoca.

Proiectul privind creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal în zona cartierului Grigorescu a fost realizat de o echipă de arhitecți din cadrul Planwerk și vizează un spațiu în suprafață de 35.000 mp cuprins între P-ța 14 iulie, str. Garibaldi, str. S.Toduță, str. T. Grozăvescu, str. Milcov, str. Octavian Goga, Str. G. Enescu. Conceptul de amenajare are în vedere ca spațiile publice din cartier să fie accesibile pentru toti utilizatorii, atractive și sigure. Astfel, printre principiile care stau la baza soluțiilor propuse se numără: calmarea traficului auto, protejarea / semaforizarea intersecțiilor, reducerea emisiilor poluante generate de traficul auto, plantarea de arbori și vegetație joasă, iluminat modern și eficient, suplimentarea și îmbunătățirea trecerilor de pietoni, introducerea facilităților pentru bicicliști (piste / benzi / trasee partajate), conectarea cartierului cu Someșul și cu transportul în comun. De asemenea, pornind de la ideea că străzile, pe lângă rolul de a asigura circulația trebuie considerate în primul rând spații de interacțiune social,  se dorește realocarea spațiului disponibil pentru o folosire echitabilă pentru toți utilizatorii, dar și crearea de spații pentru petrecerea timpului liber, sport și locuri de joacă și încurajarea prezenței copiilor în spațiul public.

Prin amplasarea dotărilor urbane (cișmele, locuri de parcare pentru biciclete, stații de încărcare pentru mașini și biciclete/trotinete electrice, bănci prevăzute cu încărcătoare USB sau stâlpi de iluminat cu conexiune WIFI), proiectul încearcă să răspundă exigențelor actuale pe care un spațiu public trebuie să le îndeplinească.

 Măsurile și caracterul fiecărei străzi / piațete cuprinse în proiect sunt adaptate rolului pe care acestea le au în schema de circulație: – străzile Garibaldi, Grozăvescu, G. Enescu rămân importante pentru traficul auto pe direcția nord -sud, iar str. O. Goga, Bd. 1 Decembrie 1918 pentru direcția est-vest;  străzile secundare (Milcov, Sigismund Toduță) sunt propuse să devină străzi rezidențiale; circulația principală velo pe direcția nord-sud, între strada Eremia Grigorescu și Someș, se va desfășura pe strada Traian Grozăvescu – Piața 14 Iulie- str. Sigismund Toduță. În Piața 14 Iulie și în prelungire, pe strada Octavian Goga poiectanții au propus amplasarea unor piste / benzi de biciclete pe ambele părți ale străzii. De asemenea, străzile secundare cu dublu-sens (care nu fac parte din proiect: Țebei-Ion Ghica și Bartok Bela – Sinaia) ar trebui pe viitor să funcționeze într-un sistem de sensuri unice.

Citește și
SPUNE CE CREZI

Adresa de email nu va fi publicata