Noua lege a Răspunderii Civile Auto va schimba regulile după care ne ducem mașinile în service. Păgubiții ar urma să aleagă doar atelierele auto desemnate de firma la care este asigurată mașina. Iar valoarea poliței RCA va fi stabilită și în funcție de gravitatea accidentului în care este implicată mașina asigurată, dar și dacă șoferul condusese sub influența drogurilor. Cine circulă cu mașina fără să fie asigurată riscă amenzi de 15 ori mai mari decât în prezent.
Dorin a venit cu maşina în service după ce i-a fost lovită, de un alt şofer, în trafic. A venit cu poliţa celui care a provocat accidentul şi cu formularul de constatare amiabilă. În viitor, ar putea avea nevoie şi de o aprobare din partea asigurătorului ca să îşi repare maşina.
Sunt îngrijorările pe care le au şoferii când vine vorba de noua lege RCA, dezbătută zilele acestea în Parlament. Dacă proiectul de lege este aprobat în forma actuală, firmele de asigurare ar putea veni cu recomandări de service-uri auto, dar nu îi vor obliga pe şoferi să aleagă un atelier de reparaţii anume.
Mădălin Roșu, preşedinte BAAR: „Asigurătorul are obligaţia să evalueze paguba, să îi ofere o despăgubire. Sigur, dacă pentru suma respectivă nu este suficientă, se poate adresa înapoi, se poate face o contestaţie”.
Asigurătorii îşi doresc un control mai bun asupra decontării daunelor şi spun că tarifele stabilite sunt peste valoarea pieţei şi mereu în creştere. Service-urile auto spun că aceste majorări de preţ, atât la manoperă, cât şi la piese, sunt justificate.
Dan Barbu, preşedinte POSA: „Ştim foarte bine că taxele au crescut foarte mult, TVA-ul a crescut şi atunci este normal ca şi costurile să crească”.
Majorări care se văd direct în valoarea poliţei RCA.
Un şofer de 44 de ani, din Bucureşti, care are permis de mai bine de 2 decenii, timp în care nu a avut niciun accident, şi îşi încheie astăzi o asigurare valabilă pe un an, pentru o maşină care are un motor cu o capacitate cilindrică de până în 2.000 centimetri cubi, plăteşte spre 930 de lei, la cel mai ieftin asigurător. Cu 10% mai mult faţă de acum 4 luni.
Sorin Mititelu, vicepreşedinte ASF: „Aceste creşteri sunt determinate de două elemente: numărul de evenimente rutiere ce generează dosarele de daune şi severitatea daunelor, valoarea de despăgubire. Încă nu vedem o scădere, din păcate, a frecvenţei daunei”.
Despăgubirile plătite de asigurători în 2024 au crescut cu 38%, depăşind 4,7 miliarde de lei, iar Fondul de Garantare a Asiguraţilor a suportat o creştere de 48%. Astfel, suma totală legată de poliţele RCA a ajuns la circa 7,9 miliarde de lei. 3 din 10 maşini care circulă pe străzile din România nu au RCA.