Şapte din zece tineri îşi doresc propria afacere şi ar fi încântaţi să nu aibă deloc şefi. Însă 30 sau chiar 40% dintre companiile pornite de români până în 30 de ani nu rezistă mai mult de cinci ani pe piaţă, iar asta mai ales pentru că tinerii fac calcule greşite şi au idei nerealiste. În universităţi, antreprenoriatul este tot mai studiat, iar întâlnirile cu specialişti care să-i înveţe pe studenţi secretul afacerilor, tot mai dese.
Dragoş şi David sunt studenţi la Facultatea de Electronică de la Universitatea Politehnică din Bucureşti. De un an şi jumătate au pornit o afacere pe cont propriu, o agenţie de marketing digital.
Dragoș Mihai, student: „Am avut clienţi din diferite nişe, a fost un drum complicat, dar acum am reuşit să ajungem la un produs super bun şi avem un dezvoltator imobiliar cu care lucrăm. Digital marketingul nu ţine atât de mult de banii pe care îi investeşti, ci de timp, e foarte solicitant„.
Jurnalist: „Care e cea mai mare provocare atunci când ai propriul tău business, indiferent că e mare, că e mic?„.
David Luca, student: „Să vinzi. Mulţi cred că în nişa mea, marketingul este o cheltuială, nu o investiţie. Nu mă văd lucrând ca angajat, îmi place ce fac acum. Simt că nu o fac doar pentru bani”.
În România, 30% dintre antreprenori au între 18 şi 34 de ani, conform unui raport al Institutului Naţional de Statistică. Șapte din zece tineri îşi doresc propria afacere.
Alex, elev: „Mi-ar plăcea să am un business al meu, doar că momentan nu mi-a venit ideea sclipitoare. Chiar îmi doresc într-o zi să nu depind de o companie, de un job şi să am propria mea întreprindere”.
Mario, elev: „Dacă nu merită, dacă va fi un eşec total? Atunci nu mai ai încredere să faci. Vă învaţă la şcoală lucrurile acestea? Avem ore de educaţie financiară, avem ore de antreprenoriat, cred că în clasa a X-a, a XI-a, chiar au fost interesante, dar nu ştiu dacă am rămas cu o idee sau dacă am avut o imagine formată corect”.
Lipsa banilor şi experienţa limitată sunt principalele obstacole în calea celor care vor să pună în mişcare o afacere. La Universitatea Politehnică din Bucureşti, proiectul Start Your StartUP a adus în faţa tinerilor experţi care să-i înveţe cum să transforme ideea în business.
Răzvan Dobrescu, decanul Facultăţii de Antreprenoriat, Ingineria şi Managementul afacerilor, Universitatea Politehnica din Bucureşti: „Cu cât vârsta este mai mică, cu atât procentul celor care îşi doresc o carieră în antreprenoriat este mai mare. Dar partea negativă este că rata de succes a tinerilor care îşi pornesc o afacere este destul de redusă în România. Avem undeva la 30-40% din afacerile pornite de tineri până în 30 de ani care reuşesc să reziste mai mult de cinci ani pe piaţă„.
Tinerii sunt sfătuiţi să participe la activităţi de mentorat şi la incubatoare de afaceri şi să asculte poveşti de succes ale antreprenorilor.