Take a fresh look at your lifestyle.

Probleme la Opera din Cluj! Sindicatul i-a trimis o petiție lui Victor Viorel Ponta. Are timp premierul să se ocupe de artiști?

0

opera-clujSindicatul Transilvania Art al angajaţilor din Opera Naţională Română Cluj-Napoca, adresează o petiţie prin care semnalează unele aspecte de încălcare a legii, precum şi abuzurile comise de către conducerea instituţiei. Ne întrebăm dacă premierul României, Victor Viorel Ponta, își va găsi timp să citească scrisoare artiștilor.

„Domnule Victor Viorel Ponta,
Cu toate că, la nivel declarativ, dl director Marius Budoiu şi-a arogat o poziţie de bună colaborare cu angajaţii operei, în special cu sindicatul, ulterior acţiunile sale au fost în totală contradicţie cu afirmaţiile de la proaspăta sa învestitură:“Trebuie să mergem în aceeaşi direcţie, mă bucurcă am căzut la pace cu sindicatul, doar prin colaborare şi respect reciproc ne putem îndeplini obiectivele comune”sunt doar câteva din afirmaţiile domniei sale netranspuse în fapte.

Duplicitatea d-lui Marius Budoiu reiese şi din declaraţiile sale de presă:“Intenţionez să pun nişte proptele ca clădirea aceasta să nu se dărâme. Am credinţa că voi avea şi sprijinul Ministerului, pentru că un manager trebuie să îşi iubească instituţia şi oamenii din interiorul ei. Nu trebuie apărate doar interesele Statului care ne asigură traiul. Pentru mine personal este important să am grijă de angajaţi dar şi să satisfac nevoile publicului. Suntem cea mai importantă instituţie de cultură din Transilvania, avem 270 de angajaţi, avem spectacole multe şi un repertoriu vast…”….“

Cu această premieră, punem puţin nectar în cupa cu substanţa amară care ne-o dă ministerul. Partea de finanţare a fost mereu o problemă. Avem probleme mari cu depozitarea decorurilor… În depozitul din Baciu plouă înăuntru…”…“Acum avem nevoia şi nebunia de a aduce un titlu nou Lucia în repertoriu. În ciuda <<sprijinului>>pe care ni-l dă Ministerul Culturii vom mai avea o premieră…”spunea dl Marius Budoiu la preluarea funcţiei de manager.

Sunt doar spicuiri din declaraţiile de presă ale domnului Budoiu în care critica pe toată lumea şi avea cuvinte de laudă doar la adresa persoanei proprii. După primul an de mandat domnul Budoiu a renunţat la toate principiile enunţate în discursul de investitură, cât și la orice formă de dialog social sau relaţii de muncă bazate pe colegialitate şi respect reciproc, înlociundu-le cu un deşănţat cult al propriei persoane. În realizarea acestui scop l-a angajat în funcţia de purtător de cuvânt al Operei Naţionale Cluj pe domnul Sabin Mircea Rus şi a promovat în funcţii cheie persoane cu o reputaţie dubioasă şi fără realizări profesionale remarcabile( concertmaestrul Vlad Baciu, dirijorul Adrian Morar, regizorul de “culise” Dan Lupea, secretarul muzical Mihaela Baciu, consilierul juridic Dorina Zuaiter, maşinistul şef Zoltan Csonka). Aceștia nu au ezitat să-şi ofere serviciile în slujba scopurilor personale ale domnului Budoiu, în timp ce valorile reale ale vieţii muzicale clujene au refuzat orice ofertă de colaborare înaintată de către acesta.

În fapt s-a dovedit în scurt timp că cooptarea lui Sabin Mircea Rus nu a fost decât o manevră prin care cei doi direcţionau beneficiile cuvenite Operei si angajaţilor spre „Fidelia- bucuria Operei” O.N.G- ul fondat de Sabin Mircea Rus în luna în care acesta a fost angajat la Operă. Chiar în discursul rostit în faţa angajaţilor cu ocazia deschiderii stagiunii 2013-2014 domnul Budoiu a prezentat ca o mare realizare cooptarea domnului Rus în echipa sa şi înfiinţarea respectivului O.N.G în sprijinul Operei, motivând că prevederile legale sunt stricte în privinţa folosirii beneficiilor extrabugetare iar veniturile realizate de Operă nu pot fi utilizate în realizarea proiectelor instituţiei.

Aceste proiecte s-au dovedit a fi unele pur personale prin care cei doi deturnau ofertele de colaborare ale Operei spre O.N.G- ulmenţionat, oferind onorarii generoase unor solişti sau “ personaje” cu roluri fictive din propriul anturaj. Aceste onorarii erau de regulă mai mari chiar şi decât beneficiul Operei ale cărei interese inclusiv materiale era obligat sa le reprezinte şi să le apere prin contractul de management încheiat cu Ministerul Culturii si Patrimoniului Naţional. Chiar domnul Budoiu figura pe unele afişe în calitate de regizor sau scenograf ( desigur cu titlu onorific şi fără vreo pretenţie financiară! ), în condiţiile în care ansamblul Operei nu a desfăşurat niciun minut de repetiţie sub îndrumarea sa.În acelaşi timp domnul Budoiu nu ezita să facă declaraţii despre insuficienţa subvenţiilor bugetare în faţa angajaţilor şi a reprezentanţilor mass-media.
Un alt aspect din activitatea managerială a domnului Marius Vlad Budoiu demn de relevat, se referă la fructuoasa relaţie cu angajaţii şi a modului în care acesta a înţeles rolul dialogului social.

Pentru a-şi realiza „proiectele” personale, acesta a impus în mod arbitrar clauze abuzive în contractele individuale de muncă ale angajaţilor declarând în faţa liderilor sindicali că “cine nu e de acord poate să-şi caute de lucru în altă parte”. Ca răspuns la reacţia angajaţilor Operei de a refuza colaborarea “la proiectele” domnului Budoiu acesta a declanşat o necruţătoare acţiune de înnăbuşire a oricărei forme de protest, dovedind profundul său dispreţ faţă de artiştii Operei, dezlănţuindu-şi manifestările dictatoriale, de egocentrism exacerbat, manevre de intimidare şi manipulare a colectivului şi faptul cel mai grav, de eludare a legilor. În realizarea acestui scop domnul Budoiu nu a ezitat să stabilească distribuţiile după bunui plac, să aprobe colaborările artiştilor angajaţi în funcţie de disponibilitatea acestora de a fi docili pretenţiilor sale umilitoare şi de a ameninţa cu desfacerea contractelor de muncă pe cei care nu au cedat presiunilor.

O altă formă de discriminare a reprezentat-o modul preferenţial în care acesta a transformat contractele de muncă ale angajaţilor de pe perioadă determinată pe perioadă nedeterminată. Angajaţii Operei care au activat înainte de Revoluţia din 1989 declară că nici în cei mai crunţi ani ai dictaturii comuniste nu au fost confruntaţi cu o asemenea situaţie. În niciun caz nu a ţinut seama de nevoile angajaţilor și ale instituţiei, dimpotrivă, prima sa pretenţie a fost ca aceştia să renunţe de bunăvoie, la toate drepturile lor legale, inclusiv cele financiare în timp ce dânsul şi acoliţii săi încasau în urma aceloraşi prevederi legale sume de ordinal miilor de lei, unele provenind chiar din “săraca” subvenţie ministerială. Demn de subliniat “ajutorul” oferit de consilierul juridic Dorina Zuaiter, al cărei contract de muncă domnul Budoiu îl prelungea la 2-3 luni si al secretarului muzical Mihaela Baciu care deţine dreptul de semnătură în absenţa acestuia din instituție (uneori 5-6 săptamâni succesive). De altfel în momentul redactării acestui memoriu doamna Zuaiter lucrează cu sârguinţa la distrugerea oricăror dovezi care ar putea să-i incrimineze pe domnul Budoiu şi echipa sa.

Dovada supremă a comportamentului dictatorial şi a lipsei oricărei forme de minim respect faţă de bunul simţ şi faţă de legile Statului Român o reprezintă declaraţiile făcute de aceştia ca urmare a deciziei Înaltei Curți de Casație și Justiție a României prin care concursul de ocuparea postului de manager al Operei Naționale Române din Cluj- Napoca a fost declarat ilegal.

Contactat de Transilvania Reporter, purtătorul de cuvânt al Operei Naţionale Cluj, Sabin Mircea Rus, a precizat că situaţia este cel puţin una “ciudată”, având în vedere că instanţa nu poate anula contractul de management pentru că în acest caz toate faptele juridice realizate până în prezent de actuala conducere a Operei ar trebuie anulate. “Ce facem? Scoatem literele de pe noul frontispiciu al clădirii pe care le-am pus în urmă cu câteva săptămâni?”, a dat exemplu Sabin Mircea Rus. Acesta a precizat că Ministerul Culturii ar putea să rezilieze contractual lui Marius Vlad Budoiu, însă ar trebui să existe un director interimar până la organizarea unui nou concurs pe post. “În prezent nici nu avem un ministru al culturii, premierul este în campanie electorală,deci chiar nu ştiu în cât timp Ministerul va soluţiona această problemă. Până astăzi nu am primit nicio înştiinţare din partea Ministerului. Pe rol avem desfacerea unor contracte de muncă pe motivul unor absenţe nemotivate şi sperăm să reuşim să ducem la bun sfârşit această acţiune de a-i da afară. Este ciudată situaţia şi pentru noi pentru că avem programate evenimente în perioada următoare, inclusiv Concertul de Crăciun şi nu ştim dacă să continuăm demersurile organizării acestora”, a precizat Sabin Mircea Rus. Conform www.monitorulcj.ro, Marius Budoiu spune că din punctul său de vedere concursul pentru ocuparea funcţiei de manager al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca a fost unul corect.„Acea decizie a ÎCCJ face referire la concursul organizat de Ministerul Culturii, nu are legătură cu instituţia noastră. Dacă Ministerul Culturii îmi va spune că sunt demis voi respecta decizia. Până în acest moment, nu avem niciun fel de intervenţie în acest sens. A fost un concurs corect. În cazul în care Ministerul Culturii va decide organizarea unui nou concurs cu siguranţă că voi candida din nou”, a precizat Budoiu.

În concluzie care ar fi motivele pentru care cei doi să respecte legile Statului Român, instituția pe care o ”conduc” precum pe propria lor feudă din moment ce își permit să comenteze după bunul plac (sau capacitățile intelectuale) o decizie irevocabilă a celei mai înalte instanțe a Statului.

Ne permitem prin urmare să inițiem acest demers prin care apelăm la sprijinul Dumneavoastră în caliatea de fost magistrat, șef al Executivului, ministru interimar al culturii și mai ales cea de candidat la cea mai înaltă demnitate a Statului Român, cu atât mai mult cu cât mesajul principal al campaniei electorale pe care o desfășurați în acest moment îl reprezintă chiar stoparea tuturor formelor de abuz și încălcarea demnității și ale drepturilor fundamentale”, au scris inițiatorii petiției.

Citește și

SPUNE CE CREZI

Adresa de email nu va fi publicata